::Assalamualaikum n selamat sejahtera::Selamat Menduduki Peperiksaan Final Semester sesi julai 2010/11:::: do the best!!! ::
Khamis, 31 Disember 2009

Cerita daripada Alumni. Siri 1 Episod 2

Minggu ini kita meneruskan kisah daripada alumni yang telah keluar ke dunia pekerjaan sebagai pedoman kepada kita yang masih didalam arena pembelajaran. Semoga bermanfaat.

Sbelom interview kene baca sejarah x?
Yup, kalo korang nak apply imigresen(xtau maseh da open lagi x). Kalo korang maseh dalam line software, sebaek2nya baca la sket pasal programming, UML, database. Sbb rata2 kompeni de bagi 10 minit programming test before interview (cth: FinexSys, CapriSoft, Portrade, HowarthIT..etc..etc). Test femes: java, SQL, html (salu nye <TABLE> ngan <FORM>), php, UML, n kdg2 de suruh lukis ERD. Kadang2 diorang tanye pasal final year project korang gak, n mostly dr pengalaman aku, nilai final year project korang lagi mahal dari CGPA. Tp bagi yg xkonfiden sangat ngan FYP tu, dun worry, time u la CGPA membantu :D
 
Time interview mesti kene konfiden kan?
Klu nak konfiden pun, kene la "walk the walk". Aku pernah (ngan kompeni aku keje skarang ni), aku konfiden n cakap kat manager "this I**S system(censored coz of policy), i could prototype it in 1 hour, of-course, using the same technology!",

TAPPPP, trus die bagi laptop lengkap ngan IBM RAD (1st time jumpe IDE tu!) suruh wat time tu gak. Aku wat, n nasib la Allah nak tolong aku, aku dapat wat prototype sistem tu dalam sejam suku camtu, n offer-letter pun klua bersama aku dari office tu..:)

Tp mostly, banyak employer nak interview fresh graduate yang nampak sket "nervous" sbb tu menunjukkan betapa serious kita ngan keje tu, n klau yang perempuan, untuk menyerlahkan kecomelan semulajadi :D.. Ksimpulan: Teknik blagak
cool dh basi.. :D
 
Bersambung minggu hadapan...

notakaki: kepada alumni yang mahu berkongsi cerita tentang pengalaman pekerjaan mahupun belajar anda boleh menghubungi admin di email berikut;
String c = "@";
String d = ".";
out.println = "tmukmkd" + c + "gmail" + d + "com";

0 comments:

Catat Ulasan