::Assalamualaikum n selamat sejahtera::Selamat Menduduki Peperiksaan Final Semester sesi julai 2010/11:::: do the best!!! ::
Khamis, 24 Disember 2009

Cerita daripada Alumni. Siri 1 Episod 1

Kadang kala pelajar akan musykil adakah apa yang mereka belajar didalam kelas itu menjamin kepada peluang kerja yang tinggi. Oleh itu ada baiknya untuk mendengar cerita daripada mereka yang telah lepas ke dunia pekerjaan. Cerita ini ditulis oleh salah seorang daripada alumni Comtech yang lepas. Dan yang baik daripada penulisan ini boleh diambil pedoman untuk anda.

Nota pendahulu: bahasa dan cara penulisannya adalah tidak formal.

Hai kawan2ku yang ku sayangi.. :D
 
Dh brape bulan xmasok cni. Rindu dah. So, pe kaba sume? Hope sehat2 je.. Dlm recession ekonomi skarang ni, mudah2an kita sume dapat survive. Ingin diriku merungkai persoalan dulu yang telah aku dapat jawab sekarang...hehe.
 
Bisnes sendirik o apply keje?
Apply keje la!.Kecuali la kalo korang de ilmu keusahawanan yang tinggi macam abe dwan kite (nak bguru ngan abe ni la nanti, 3 tahun akan datang). Orang baling dia kat antartika pun dia konfem bleh maju jual ais, baling kat gurun sahara,  konfem maju jual pasir. Kalau x, keje la cari pengalaman dulu wat menambah list dalam resume. Kalau nak bisnes sendirik gak, aku rekomen share-partner ngan chinese, bukan xcaye ngan bumiputra, cuma marketing diorang power. Mcm aku, dia cover suma dr office, registration bla, bla, bla.....yang best nyer, korang xklua apa2 dapat syer besar sbb nak dptkn FFO kene 100% bumiputra. :D
 
Pe nak letak dalam resume?
Jgn caye sgt ngan lecturer yang ajar BBA aritu. Aku dulu ikut format yg camtu(yg letak pointer tiap2 sem, aktiviti dlm Appresiasi Muzik, drama perancis, wakil u gi ACM-ICPC..), asyik lepas je. Pastu aku just taruk sikit Personal Particular(nama, alamat, emel, henfon), list language programming yg aku tau, skills (cth: server-security, agent programming, DSS, AI, refactorization n sket2 buzz word yang femes macam AJAX, COMET, MVC, Struts, Spring, Symfony, backpipe-call etc,etc), n list sume project aku..Part project tu, just taruk je "mini-project yang kite telah buat bersama2 dulu", maseh ingat lagi x? :P Then, aku konfem, bateri henfon korang pastu xkan tahan sampai sehari.

Bersambung minggu hadapan...


notakaki: kepada alumni yang mahu berkongsi cerita tentang pengalaman pekerjaan mahupun belajar anda boleh menghubungi admin di email berikut;
String c = "@";
String d = ".";
out.println = "tmukmkd" + c + "gmail" + d + "com";

0 comments:

Catat Ulasan