::Assalamualaikum n selamat sejahtera::Selamat Menduduki Peperiksaan Final Semester sesi julai 2010/11:::: do the best!!! ::
Isnin, 9 Februari 2009

[Artikel] Aplikasi Sumber Terbuka

Tarikh Keluaran Artikel: 09022009

Sekilas Pandang
Pernahkah anda menggunakan perisian mahupun aplikasi berasaskan sumber terbuka (open source)? Secara sedar mahupun tidak kebanyakkan anda yang sedang membaca artikel ini sedang menggunakan aplikasi sumber terbuka, contoh paling mudah iaitu pelayan internet (internet browser) anda. Jika anda menggunakan Mozilla Firefox mahupun Google Chrome ketahuilah anda sedang menggunakan aplikasi sumber terbuka. Jika anda menggunakan MySQL untuk menguruskan data anda, ketahuilah ianya adalah aplikasi sumber terbuka. Tetapi apakah yang dimaksudkan dengan perisian dan aplikasi sumber terbuka.

Sumber Terbuka: Satu pengertian
Jika berkata tentang sumber terbuka, cara yang paling mudah untuk mengatakannya adalah, sesuatu aplikasi yang membenarkan pengguna memuat turun "source code" aplikasi tersebut dan pengguna tersebut berhak untuk mengubah dan memasarkan kembali apa yang telah diubahnya sebagai aplikasi sumber terbuka yang lain. Contoh yang mudah adalah, apabil Netscape mendirikan Mozilla Foundation pada tahun 1998 untuk menghadapi dominasi Microsoft Internet Explorer pada "Peperangan Browser Pertama", antara browser yang muncul dibawah Mozilla Foundation tersebut adalah;
Disini dapat dilihat bagaimana aplikasi sumber terbuka berfungsi, iaitu dengan menggunakan source code yang sama, mereka mengubah browser tersebut mengikut kehendak dan kesesuaian mereka tetapi masih dibawah Mozilla. Dan pengguna boleh memilih aplikasi yang bagaimana mengikut kehendak mereka. Itu yang cuba ditekankan didalam sistem aplikasi sumber terbuka, pengguna memilih mengikut kehendak mereka. Dengan itu pengguna dapat menggunakan aplikasi yang lebih mudah mengikut kehendak mereka.

Sumber Terbuka: Beberapa contoh aplikasi
Terdapat beberapa nama yang bernaung didalam sumber terbuka yang amat terkenal, walaupun tidak ramai yang tahu bahawa mereka itu adalah sumber terbuka. Antara nama tersebut adalah, Mozilla Firefox, Mozilla Thunderbird, PHP, Linux Ubuntu, Linux Fedora, Google Chrome, MySQL, OpenOffice, Apache, Bluefish dan Joomla!. Anda boleh melihat dengan lebih banyak lagi di Wikipedia - List of open source software package.

Sumber Terbuka: Anda tidak keseorangan
Jika difikirkan, anda mungkin merasakan penggunaan sistem dan aplikasi sumber terbuka ini sukar kerana ianya bukan satu aplikasi berbayar. Andai itu yang anda fiikirkan, maka itu sentimen tersebut tidak tepat sama sekali, kerana pengguna sumber terbuka sememangnya ramai penggunanya dan mereke ini membentuk satu komuniti sumber terbuka dan sedia membantu pengguna sumber terbuka yang lain dalam menyelesaikan masalah mereka. Antaranya adalah;
Banyak lagi laman komuniti yang berasaskan sumber terbuka yang tidak mungkin dapat ditulis semuanya disini. Oleh itu, sebagai mereka yang membidangi bidang perkomputeran, saya cadangkan anda mendalami apa itu aplikasi sumber terbuka dan bersama bangunkan aplikasi sumber terbuka untuk membina satu dunia perkomputeran yang lebih baik sejajar dengan motif kejuruteraan aplikasi iaitu menekankan pembanggunan aplikasi yang efektif dan membina aplikasi yang tinggi mutunya (Sommerville, 2007).

Sumber

0 comments:

Catat Ulasan